3 facturatie-tips

Geplaatst door

Als je als bedrijf geld misloopt omdat er sprake is van wanbetalers of betalers die te laat hun geld overmaken, dan is dit geld waarvoor je de diensten of producten vaak al hebt geleverd. Soms is dit de fout van de betaler, maar vaak kan het ook aan je eigen facturatieproces liggen. Door je facturatie met de onderstaande tips te verbeteren kun je je bedrijf financieel weer gezond maken.

 

  1. Direct factureren

Veel ondernemers wachten tot aan het einde van de maand met het uitsturen van de facturen. Dit is in principe geen probleem, maar hoe langer je wacht, hoe later je je geld krijgt. Het is dus veel beter om aan het einde van een klus direct de facturatie te regelen en hier voor jezelf een gewoonte van te maken.

  1. Duidelijke facturen

Als jouw facturen niet duidelijk zijn zal de klant terughoudend zijn om deze te voldoen. Niemand betaalt immers graag voor iets wat ze niet begrijpen. Zorg er daarom voor dat je facturen niet te veel teksten bevatten, dat ze duidelijk aangeven hoe de eindprijs tot stand is gekomen en dat ze verschillende betaalmethoden aanbieden met een zo groot mogelijk bereik.

 

  1. Opvolging

Op je factuur geef je de klant een betalingstermijn. Voldoet de klant hier niet aan, dan is het belangrijk deze direct op te bellen. Persoonlijk contact is vaak beter en regelmatig is er sprake van een misverstand. Zo kun je de relatie goed houden en toch het geld ontvangen waar je recht op hebt.